In VITO Hoogstraten kiezen ze voor een zinvolle invulling van studiemomenten

In VITO Hoogstraten is het een realiteit waar veel scholen mee te maken hebben: leerkrachten die kort- of langdurig afwezig zijn. Het organiseren van studiemomenten voor leerlingen is dan vaak een uitdaging.  
 
Sinds dit schooljaar heeft VITO echter een oplossing gevonden om deze momenten zinvol in te vullen. Met Lernova in de studie krijgen alle leerlingen van de tweede graad (derde en vierde jaar) de kans om zelfstandig te werken aan leertrajecten, zonder extra ondersteuning van de studiebegeleider. “Lernova koppelde de juiste klassen voor ons aan het systeem. "Dat verliep heel vlot", vertelt Sabrina Van Mol, pedagogisch ICT-coördinator. 

 

Het systeem wordt vooral ingezet in situaties waar leerkrachten door ziekte geen taken kunnen aanreiken. “Ziek is ziek, en het is niet altijd mogelijk om op voorhand opdrachten klaar te zetten", zegt Sabrina. Via Smartschool worden de taken van Lernova op voorhand ingepland, zodat leerlingen meteen weten wat ze moeten doen. In de studie werken ze zelfstandig aan vakspecifieke trajecten voor bijvoorbeeld Frans, Nederlands en wiskunde, of aan algemene thema’s zoals leren leren en mediawijsheid. 

De leerlingen ervaren deze aanpak als duidelijk en gestructureerd. De zelfstandigheid die Lernova vereist, wordt door de begeleiders opgevolgd via een overzicht van de gemaakte opdrachten.

 

 

“Via het handig dashboard zie je meteen een overzicht van wie wat gedaan heeft. Dat zorgt ervoor dat we de touwtjes in handen hebben."

 

Omdat leerlingen niet langer afhankelijk zijn van directe begeleiding, zijn ze ook actiever betrokken tijdens hun studiemomenten. “Het is natuurlijk geen vervanging voor een gewone les, maar het is een zinvol alternatief,” benadrukt Sabrina. Ze merkt dat de leerlingen tijdens de studieperiode concreet aan hun leerdoelen werken en minder tijd verliezen. “Dankzij de leertrajecten weten ze wat er van hen verwacht wordt, en kunnen ze op hun eigen tempo aan de slag. Dat maakt het voor ons ook veel makkelijker om dit te organiseren.” 

De keuze voor Lernova biedt VITO Hoogstraten vooral rust en structuur. Leerlingen blijven leren, zelfs in omstandigheden waarin dit minder vanzelfsprekend is. De school ziet het als een waardevolle aanvulling om studiemomenten doeltreffend in te vullen en tegelijk de zelfstandigheid van de leerlingen te stimuleren. 

Wil jij als school ook efficiënter omgaan met studie-uren?


VITO Hoogstraten illustreert hoe de lesmethodes van Lernova bijdragen aan een waardevolle invulling van studiemomenten. Ontdek hoe Lernova jouw school kan ondersteunen. Vraag vandaag nog een demo aan en ervaar het verschil!