Tips van leerkracht Christel Savat voor effectieve lessen Frans met Lernova

Share

Christel Savat geeft Frans in de 2de graad D/DG in Emmaüs Aalter. Sinds ze lesgeeft met Lernova ervaart ze meer controle tijdens haar lessen. “Ik kan elke leerling monitoren.” Ze maakt graag creatieve zijsprongetjes verbonden aan de heldere structuur van Lernova.

 


4. Lernova

Probeer nu! Krijg toegang en ontdek jouw Lernova lesmethode.  IK PROBEER NU


 

Bouw deze vaste routine in: laptop dicht tijdens de instructie

“Voor de komst van laptops in de klas gaven leerlingen briefjes aan elkaar door. Dat vertaalt zich in moderne tijden naar elkaar stiekem online berichten. Ik maak me geen illusies: leerlingen zullen dat blijven doen. Maar ik probeer het zo veel mogelijk te voorkomen door strakke klasafspraken.” 

 

“De wereld zit in hun laptop en de verleiding tot het niet-schoolse is immens. Een tweetal weken waak ik superstreng over het naleven van onze klasafspraken en daarna is dat probleem van de baan.”

 

Tijdens instructies moet de laptop volledig dichtgeklapt in de lessen van Christel. “Die routine leer ik in het begin van het schooljaar aan. Merk ik dat een leerling zich niet aan onze afspraken houdt? Dan noteert die alles verder op een cursusblad en verdwijnt de laptop in de rugzak. Ik spreek de leerling na de les rustig aan. En ik stuur ‘s avonds ook nog een bericht met de ouder(s) in cc. over waarom ik het spijtig vind dat die zich niet aan de afspraken heeft gehouden. Wel op een verbindende en postieve toon naar de leerling toe. Die mail moet ik nooit een tweede keer sturen.”

 

Deel je leertrajecten met je vakcollega's

“Mijn parallelcollega’s werken ietwat anders, maar op het einde van de rit komen wij op dezelfde bestemming aan. We delen digitaal onze leertrajecten en vertellen over onze aanpak.”

 

“Vaak dans ik rond Lernova heen: het is mijn veilig vangnet. In mijn zijsprongetjes verwijs ik naar de heldere structuur van de methode.”

 

Kwaliteit boven kwantiteit

“Je moet durven kiezen uit het ruime aanbod. Wij behandelen niet alle Sauts. Ik schrap vooral de leuke dingen niet: eens muziek beluisteren of zelf een beat maken. Thuis vertellen leerlingen wellicht niet welke werkwoorden ze hebben vervoegd, maar wel dat ze iets creatiefs mochten doen in de les Frans (zonder dat ze beseffen dat ze dan ook werkwoorden vervoegen). Ik jaag mezelf niet graag op en ik jaag ook de leerlingen niet op. We behandelen de leerstof liever goed en volledig.”


Volg de duidelijke structuur van Lernova

“Onze leerlingen hebben allemaal een pen device en moeten verplicht schrijven met het pennetje, ze mogen niet typen. Daarom koppel ik Lernova aan OneNote. In onze cursus op OneNote volg ik de titels en tussentitels van Lernova. Ook mijn bordschema plaats ik daar. Dat kan natuurlijk evengoed in een schrift of op losse bladen in een ringmap. Ik toon hen ook waar ze de theorie en de woordenschatlijsten in PDF kunnen downloaden.”


Maak de lessen interactief

“De leertrajecten in de methode zijn interactief en herkenbaar voor leerlingen. Toch spring ik graag nog naar andere tools, zoals Padlet. Dat hoeft echter niet, je kan perfect alle opdrachten uit de methode gebruiken. Maar ik geniet ervan om af en toe mijn eigen ding te kunnen doen.”

 

Koppel terug naar eerder geziene leerstof

“Wat als leerlingen (basis)kennis missen? In de methode plaats ik soms een blokje dat rechtstreeks linkt naar leerstof die eerder aan bod kwam.”

 

“Ik heb het gevoel dat ik enorme leerwinst boek. Want mijn leerlingen zijn actief bezig en na drie minuten oefeningen maken weten ze dat ik op mijn scherm al even meekijk. Door die opvolging kan ik leerlingen individueel bijsturen met gerichte feedback.”

 

Ik maak 90% van de oefeningen in de opbouw. Alle leerlingen zijn individueel aan het werk. Lopen ze vast? Dan ga ik bij ze langs en help ik ze op weg. Lukt het enkele leerlingen echt niet? Dan neem ik die samen rond een tafel en modelleer ik de oefeningen.”

 

Deel de lestijd strak in

“Ik schakel veel in mijn lessen. Een strakke indeling van het lesuur helpt mij daarbij! Per opdracht gebruik ik een timer met een belletje en ik projecteer op het bord hoeveel tijd ze hebben.”

 

Laat leerlingen alleen oefenen, per twee of samen

“Na de theorie en de opbouw volgen de oefeningen. We maken de eerste oefening altijd samen aan het bord. Daarna geef ik de leerlingen drie keuzes: oefeningen maken onder mijn begeleiding, per twee of alleen. Wie alleen werkt, zit in de hoek van de alleenwerkers. In DA begeleid ik meer, koppel ik vaker terug en ga ik explicieter na of leerlingen de opdracht begrijpen.”

 

Gebruik de oefeningen op drie niveaus

“In de methode zijn er oefenreeksen op Niveau 1, 2 en 3. Ik leg de nadruk op Niveau 2. Wie zelfzeker is, hoeft niet alle oefeningen van Niveau 1 op te lossen. Dus niet allle leerlingen maken alle oefeningen. Ik beslis wel welke oefening iedereen moet maken, omdat die bijvoorbeeld aan bod komt in een evaluatie. Na drie minuten klik ik al op de knop ‘Opvolgen’. Zie ik een minder resultaat? Dan bekijken we samen de fouten.”

 

Bereid je leerlingen voor op evaluaties

“Is het leertraject afgerond? Dan maken we ons klaar voor de toets. Waar staan we? Dankzij het opvolgdashboard met de vorderingen van alle leerlingen kan ik dat projecterend perfect aantonen. Onze cultuur van ‘fouten maken mag’ laat dit ook toe. De scores in Lernova komen bij mij niet op het rapport. Deze evaluaties zijn bedoeld om uit te leren. Geen eindpunt dus.

 

Voeg studietips toe met de notitietool

“Ik gebruik de ingebouwde tool voor digitale notities. Daarmee voeg ik vertalingen toe van nog ongekende woordenschat. Ook de leerlingen gebruiken deze tool graag om bij oefeningen een opmerking te schrijven. Of een voorbeeldvraag te noteren.”

 


4. Lernova

Probeer nu! Krijg toegang en ontdek jouw Lernova lesmethode.  IK PROBEER NU