In de lessen Nederlands van leerkracht An Snoeckx (tweede graad in Don Bosco-Mariaberginstituut in Essen) is papier allesbehalve verbannen, het aantal lesblaadjes wordt wel bewust afgebouwd. “Na een tijdje zijn de leerlingen het gewoon om op PDF te lezen. Bovendien beperkt Lernova de schoolfactuur.”
“Ik schrijf kort neer hoe ik wil dat elk leertraject verloopt. Waar wil ik dat de leerlingen iets noteren? Wanneer moeten ze per twee overleggen? … Dit wordt uiteindelijk de leidraad voor mijn lesblaadje. De leerlingen krijgen dat geprint. Al scrollend zien ze waar ze zich in het geheel van de les bevinden.”
“Op het einde van het traject stop ik er altijd een oefening in op het niveau dat iedereen zou moeten kunnen oplossen. Mijn lessen bouw ik op volgens een vast sjabloon. Handig voor mij en herkenbaar voor de leerlingen.”
“Ik gebruik de opdracht rond voorkennis regelmatig als thuisopdracht. Voordeel? Ik kan in de les meteen starten met de nieuwe leerstof.”
“Via de opvolgtool zie ik wie de thuisopdracht heeft gemaakt en met welk resultaat. Ik heb mijn beginsituatie scherp nog voor mijn les is begonnen.”
“In de les over het communicatiemodel noteren de leerlingen met de notitietool hun top drie van communicatiemiddelen. Bovenaan de notitie moeten ze van mij de datum van de les typen. Ik kan de notities van elke leerling bekijken. Bijkomend voordeel: ze kunnen hun notities als PDF downloaden.”
“De aantekeningen van de leerlingen in de methode blijven daar netjes staan: geen ronddwalende losse blaadjes meer in hun boekentas.”
“In Lernova verdwijnen de antwoorden als je de oefening opnieuw opent. Oefeningen met theoretische begrippen breid ik daarom uit met een eigen instructie. Moeten ze de begrippen bij de juiste uitleg slepen? Dan voeg ik eraan toe dat ze die oefening in twee kolommen moeten overnemen op hun cursusblad.”
“We proberen de schoolfactuur zo laag mogelijk te houden. Lernova is goedkoper dan een leerwerkboek. En het is niet de bedoeling dat we naast de methode nog veel eigen blaadjes voorzien. Ik bouw het papier voorzichtig af. Na een tijdje zijn de leerlingen het ook gewoon om op PDF te lezen.”
“Ik leer ze op een cursusblad mee schematiseren met mij. Dat kost geen geld en brengt zelfs veel leerwinst op.”
“Ik laat de leerlingen zo veel mogelijk kiezen tussen papier of digitaal. Voor leerlingen met een slecht handschrift is digitaal werken een welgekomen hulpmiddel. Differentiëren betekent ook dat je inspeelt op de zorgnoden van je leerlingen.”
“Het was nog nooit zo simpel om delen uit je handboek te schrappen. In Lernova gooi je die in je virtuele prullenbak en de leerlingen zien ze niet meer. Belangrijke tip hierbij: pas de nummering van je traject handmatig aan zodat het een logisch geheel blijft.”
“Ik vind de interactieve video’s in Lernova fantastisch. Hoe het werkt? De leerlingen bekijken het fragment twee keer: eerst volledig en daarna interactief. De tweede keer wordt de video telkens onderbroken met een vraag. Klaar? Het werkblad met hun antwoorden kunnen ze downloaden. In de Digitale Leraarskamer kan je het blanco werkblad ook vooraf downloaden om het bij een klassikale projectie van de video te gebruiken.”
“In het begin vond ik het vervelend om vooraan vastgekluisterd te zitten aan de laptop. Dankzij mijn tablet beweeg ik nu weer door de klas. Tijdens de oefeningen zet ik de beamer met zijn vervelende gezoem even uit, projectie van een leertraject is niet constant nodig.”
“Wat een verademing toen ik de eerste keer de oefeningen van de leerlingen live kon volgen. Zonder dat je bij iedereen apart langsgaat, weet je toch bij wie het minder loopt.”
“Werkwoorden vervoegen? Delen van een zin onderzoeken? Bij dit soort leerstof spreek ik met de leerlingen af dat ze bepaalde oefeningen verplicht opnieuw moeten maken als ze een vooraf bepaalde norm, bijvoorbeeld 65%, niet behalen. Zie ik oefeningen rood kleuren in het dashboard en gaat de leerling toch verder? Dan grijp ik in.”
“Zeker in het derde jaar zijn de leerlingen al vertrouwd met de automatische correctie van de oefeningen. Vergaten ze een hoofdletter te schrijven? Dan rekent ‘de computer’ hun antwoord helemaal fout. Ze weten dat ik oefeningen nakijk als ik die als evaluatie laat meetellen. In een soort post-it kan ik feedback toevoegen aan een oefening. Daarin noteer ik de door mij correct toegekende score. In hun inhoudstafel zien de leerlingen die post-its verschijnen en weten ze dat er feedback klaarstaat.”
“Ik herinner me niet altijd welke commentaar ik op een papieren taak noteerde. In Lernova kan ik mijn feedback opnieuw raadplegen.”
“Met mijn tablet maak ik een foto van het bordschema. Die voeg ik toe bij de theorie in het leertraject.”
“Toets in zicht? Dan wil ik zien dat er regelmatig geoefend wordt. Dat telt als voorbereiding. Ook op papier zie ik graag dat ze woordenschat schrijven, theorie samenvatten enz.”
“Met een digitale methode vermijd je dat leerlingen zitten te wachten tot het antwoord verschijnt. Iedereen is altijd aan de slag.”