Wiskunde
Lernova wiskunde in combinatie met een notitieschrift: een succesverhaal
An-Katrijn D’haese gaf wiskunde in de eerste graad A-stroom. Nu werkt ze mee aan de methode wiskunde van Lernova. De grootste troef van Lernova vindt zij de online oefeningen: “De methode geeft hints bij de oefeningen, zoals: vergeet de accolades niet. Daar kan een leerwerkboek nooit aan tippen.”
Maak afspraken over de antwoordnotatie
“Ik overloop de afspraken over hoe je in Lernova de antwoorden moet noteren voor de automatische correctie. Bijvoorbeeld geen spatie bij grote getallen of een komma en geen punt. Ze moeten ook zo veel mogelijk het toetsenbord van de formule-editor gebruiken en niet hun toetsenbord. Waarom dit sterk inpeperen? Anders moet je veel oefeningen eigenhandig nazien of bij toegevoegde oefeningen X-aantal mogelijke antwoorden ingeven.”
Projecteer Lernova met GeoGebra-applets als bordboek
“Soms gebruik ik de digitale methode als bordboek. Dan geef ik les in presentatiemodus. Via onderwijsleergesprek kom ik tot de wiskundige principes en ik visualeer elke stap. De GeoGebra-applets zijn supertof om op die manier samen met de leerlingen te doen. In hun notitieschrift schrijven de leerlingen definities en werken ze langere oefeningen uit.”
“Het vernieuwende Lernova matcht perfect met het notitieschrift. Het is een en-en-verhaal.”
Laat tussenstappen opschrijven met de notitietool
“Tussenstappen tonen het denkproces. Daarom wil ik dat leerlingen die noteren. In Lernova kan dat perfect dankzij het notitieblokje. Soms typen ze daar ook een tip die ik geef. Hun digitale notities blijven bewaard en ik kan die zelfs bekijken.”
“Dankzij de opvolgmodule trek ik sneller aan de alarmbel. Ik zie wie volledig vastloopt.”
Genereer schuffle-oefeningen met de slimme wiskunde-editor
An-Katrijn vindt het een groot voordeel dat Lernova oneindig veel oefeningen samenstelt: “Bij alle relevante oefentrajecten is er een vierde oefenreeks toegevoegd. Leerlingen kunnen daarin oneindig veel oefeningen van dezelfde soort opdrachten maken, telkens met nieuwe gegevens. Overloop je deze oefeningen samen met de klas? Dan zien zij op hun scherm een andere opgave. Dat vind ik superinteressant! Want ik leg mijn voorbeeld uit en zij moeten het oplossen met andere getallen.”
Nieuwsgierig naar onze lesmethodes? Vraag nu gratis toegang aan en zie wat ze voor jouw klas kunnen betekenen.
Voeg eigen instructies toe in de methode
“Ik pas de standaardtrajecten aan en voeg instructies toe. Bijvoorbeeld: werk deze oefening uit in je schrift. Zo hebben de leerlingen een duidelijke leidraad en weten ze wanneer ze naar hun schrift moeten overschakelen.”
Laat oefeningen op papier oplossen en controleren in Lernova
De leerlingen van An-Katrijn maken nog altijd veel oefeningen op papier. “Vergelijkingen bijvoorbeeld moet je op papier proberen. Hun bekomen waarden typen ze in in Lernova en zo zien ze of het correct is of niet. Belangrijke tip bij deze werkwijze: laat je leerlingen de structuurcode (tussentitel met hoofdstuknummer) uit de methode boven hun oefening noteren.”
Differentieer aan de hand van drie trajectversies
“Het gebeurt dat ik op drie niveaus tegelijkertijd lesgeef. Zeker niet altijd! Dat klinkt utopisch, maar je wordt er snel vaardig in. In zo’n les ben ik voor bepaalde leerlingen meer coach. Hoe speel ik dit klaar? Er zijn drie trajecten zichtbaar voor de leerlingen, elk op een ander niveau: beginners, middenmoot en gevorderden.”
“In het begin van de les peil ik naar de voorkennis. Op basis van die input ken ik de leerlingen een traject toe. Of ik laat ze hun niveau al eens zelf inschatten: dat is immers een vaardigheid die ze onder de knie moeten krijgen. Daarvoor is er natuurlijk een gezond leerklimaat nodig in je klas, leerlingen mogen niet het gevoel hebben dat het niet oké is om vaker het beginnerstraject te moeten volgen. De ‘beginners’ zitten bij mij vooraan in de klas en ik zet in dat traject fel in op activerende directe instructie. De sterke groep krijgt kortere instructie en start sneller met de uitbreidingsoefeningen.”
“De slimme wiskunde-editor in Lernova kan tussenstappen evalueren. Leerlingen werken daardoor makkelijker zelfstandig verder. En ik hol minder van bank tot bank.”
Geef inzicht in de oplosstrategie
“Geraakt een leerling niet verder in een oefening? Dan geef ik de tip om de tussenstap in Algebra in te geven. Die geeft aan dat de leerling bijvoorbeeld verkeerd heeft vereenvoudigd. De leerling krijgt gerichte feedback.”
Gebruik het werkblad als EXIT-ticket
“Heeft een leerling een volledige les zelfstandig gewerkt? Dan laat ik die de laatste vijf minuten van de les drie oefeningen - van makkelijk naar moeilijk - maken op een werkblaadje. Ze controleren hun eigen uitkomst. Leerlingen kunnen het werkblad én de oplossingen downloaden. In een eigen trajectversie kan je de oplossingen eventueel verbergen.”