Meer dan 25 jaar gaf Nancy De Smet Nederlands in de derde graad (D). Nu werkt ze mee aan de methode Nederlands van Lernova. Haar grootste tip voor wie met Lernova aan de slag wil? “Gebruik het zoals je altijd al hebt lesgegeven. En benut vooral de extra’s en bijzonderheden ervan.”
“Alle materialen zijn gestructureerd en gegroepeerd. In feite zitten de fragmenten, de teksten, de theorie en de oefeningen in één duidelijk pakket.”
“Je kan kleine dingen wijzigen in de standaardtrajecten. Iets toevoegen of weglaten om in te spelen op de competenties of interesses van je leerlingen. En jouw klas ziet alleen de leerstof die je ook effectief in de lessen behandelt. Lernova voorziet specifieke trajecten voor de dubbele finaliteit: gelijkaardige inhoud in een minder lange versie. En met meer aandacht voor structuur en instructietaal.”
“Lernova biedt alle teksten in PDF aan. De downloadknop staat zichtbaar bij elke tekst. De theoriebundel is uitgebreid: het is de bedoeling om je leerlingen de theorie te laten downsizen tot een samenvatting op papier of in een digitale cursus als OneNote.”
“De map Nederlands is een blijvertje om de losse blaadjes in samen te houden.”
“Werken leerlingen altijd zelfgestuurd met een digitale methode? Zeker niet! Bij ongeveer 80% van de trajecten voor Nederlands in de derde graad kan het wel. Maar het is niet aangeraden om je les zo aan te pakken. Het onderwijsleergesprek, het groepsgesprek, de activerende werkvorm ‘think-pair-share’, de directe instructie … blijven belangrijke didactische instrumenten voor je lessen.”
“In Lernova wordt de dialogische didactiek op verschillende soorten literatuur toegepast: leerlingen lezen gezamenlijk een tekst en gaan erover in gesprek. Zowel bij kortverhalen als bij een volledige roman. Misschien kan je de tekst thuis laten lezen? En er in de klas over in dialoog gaan? Je hoeft niet per se alle teksten te behandelen. Het aanbod literatuur in de methode is divers en de dialogische aanpak komt overal terug.”
“Tip: de didactische werkwijzer in Lernova inspireert je stap voor stap over hoe je je leerlingen kan activeren.”
De spiraalsgewijze opbouw van de leerstof in Lernova helpt de leerlingen én de leerkracht. Komen er in een traject eerder geziene begrippen aan bod? Dan start zo’n traject met een checkpoint dat die begrippen weer fris in het geheugen van de leerlingen brengt. ‘Ruis’ is zo’n begrip in een traject over het communicatiemodel. Nancy getuigt: “Leerlingen frissen voortdurend de leerstof op en als leerkracht hoef je je les niet lang te onderbreken om even naar de theorie uit vorige lessen of leerjaren terug te grijpen.”
“De uitbreidingsoefeningen zijn geen must. Wel ideaal om de Opbouw van je traject uit te breiden, de leerstof te verbreden. Soms bevatten deze oefeningen minimumdoelen voor specifieke studierichtingen. Dat staat telkens vermeld in de didactische kijkwijzer. Niet in elke richting kan je je het permitteren om een podcast van 25 minuten te beluisteren. Al kan je zulke oefeningen op de vaardigheden ook als taak opgeven.”
“Je kan de antwoorden op de oefeningen exporteren naar een Word-document. Dat bestand kan je de leerlingen laten uploaden in Smartschool.”
“Het tabblad studeren leidt naar de studeerkaartjes, flashcards eigenlijk. Handig dat dit in de methode is ingebouwd. De leerlingen hoeven daarvoor geen externe tool te gebruiken.”