Digitalisering Onderwijs Frans
Suzy Reyskens over hybride lesgeven, differentiatie en leerlingopvolging
Suzy Reyskens is leerkracht Frans aan het Atlas College in Genk. Ze vertelt waarom zij overtuigd is en lesgeeft met de lesmethodes van Lernova: "Als leerkracht kan je gemakkelijk differentiëren door de klasgroepen in te delen en jouw eigen versies van Lernova te maken op basis van de behoeften van de leerlingen."
Suzy hanteert tijdens de lessen Frans een hybride aanpak. Ze getuigt waarom lesgeven met Lernova een aangename manier is om meer afwisseling te bieden aan de leerlingen: "Of ze nu wel of geen laptop hebben, individueel werken wordt rustiger en efficiënter. Jij als leerkracht krijgt een meer coachende rol en kan gemakkelijker de resultaten van de leerlingen opvolgen. Dankzij de vernieuwde opvolgingsmodule kan het opvolgen van oefeningen nu ook gemakkelijk vanuit huis worden gedaan, waardoor er meer tijd in de klas overblijft voor individuele begeleiding."
Met behulp van de interactieve oefeningen en het multimediamateriaal in Lernova wordt de leerstof extra toegelicht, zegt Suzy: "De leerlingen hebben de mogelijkheid om oefeningen opnieuw te maken en hun oplossingen te analyseren, waardoor ze hun vaardigheden kunnen verbeteren. Voor Frans is er bovendien nog meer ondersteuning beschikbaar, zoals filmpjes waarin de theorie opnieuw wordt uitgelegd en de nadruk wordt gelegd op spelling en accenttekens. Dat maakt de les ook meteen boeiender voor de leerlingen en zijn ze aandachtiger."
De vaste opbouw van onze methodes en leertrajecten geeft Suzy een houvast in het structureren van haar lessen. "De structuur van Lernova is duidelijk en gemakkelijk te volgen voor zowel de leerlingen als de leerkracht, hoewel het in het begin even wennen kan zijn."