Lernova geschiedenis
Beleef geschiedenis als nooit tevoren
Met Lernova geschiedenis beleven leerlingen de geschiedenis als nooit tevoren. We leggen de nadruk op het verwerven van feitelijke kennis om historisch denken te bevorderen.
Dankzij de ruime keuze aan actuele bronnen geef je de leerlingen een brede en kritische kijk op geschiedenis. Jouw rol als meester-verteller komt volledig tot zijn recht met Lernova geschiedenis!
Wij bieden geschiedenis aan voor
- Lernova geschiedenis is beschikbaar voor het eerste tot en met het zesde jaar.
- In de derde graad kiezen we voor graadsmethodes. Zo heb je toegang tot alle lestrajecten voor zowel het vijfde als het zesde jaar.
- Voor de eerste graad voorzien we in 2024 nieuwe edities, op basis van de nieuwe minimumdoelen en leerplannen.
Leerkracht getuigt over Lernova geschiedenis
"Lernova geschiedenis biedt ontzettend veel troeven om de geschiedenislessen tot leven te brengen in de klas. Leerlingen gaan op ontdekking, al dan niet onder begeleiding van de leerkracht. Ze maken opdrachten en krijgen onmiddellijk feedback. Leerlingen kunnen dus niet meer passief het antwoord afwachten, ze moeten actief aan de slag."
Wim Provoost
leerkracht geschiedenis, Sint-Lievenscollege Gent
Waarom kiezen voor Lernova geschiedenis?
Feitenkennis in functie van historisch denken.
Doordacht inzetten van papier en digitaal. Je gebruikt de lesmethode samen met een schrift of map.
Gratis ondersteunend materiaal voor jou als leerkracht
Als leerkracht heb je gratis toegang tot heel wat ondersteunende materialen, die je helpen in je klaspraktijk:
- opvolgingsmodule waar je kan zien welke leerstof de leerlingen beheersen en waar er extra ondersteuning nodig is;
- jaarplannen en lesfiches (te integreren in Smartschool);
- vakspecifieke materialen in de leraarskamer zoals woordenlijsten, mindmaps, toetsen, practica, concordantielijsten, afbeeldingen,…
Aanpak van Lernova geschiedenis
Doordacht evenwicht papier en digitaal
We zorgen voor een doordacht evenwicht van papier en digitaal. Je Lernova lesmethode gebruik je samen met een map of schrift. Zo leren jouw leerlingen opnieuw écht noteren waar dat nodig is, daar waar het een meerwaarde biedt.
De theorie brengen we samen in één theoriebundel. Je kan het zien als een leerboek of vademecum bij elke Lernova lesmethode. De leerlingen gebruiken die op papier of digitaal.
Voorkennis activeren
Leerlingen weten vaak meer dan ze zelf beseffen. Bij het begin van een nieuw leertraject activeert Lernova geschiedenis waar mogelijk de aanwezige kennis bij de leerlingen. In verschillende opdrachten passen leerlingen kennis toe die ze in vorige leerjaren al verworven hebben.
Historisch denken
Helemaal in lijn met de nieuwe eindtermen krijgt de leerling stap voor stap de verschillende aspecten van historisch denken in de vingers. In activerende en interactieve (onderzoeks)opdrachten leert de leerling kritisch omgaan met diverse bronnen.
Visueel aantrekkelijk
De leerlingen ontdekken en ervaren de geschiedenis via een mix van tekst, historische kaarten, interactieve tijdsbanden, sterk visueel bronnenmateriaal, beeldfragmenten, lesvideo’s en virtuele bezoeken aan monumenten en tentoonstellingen. De integratie van al deze elementen in één leeromgeving zorgt voor een complete historische leerervaring.
Heldere structuur
In Lernova geschiedenis komen alle componenten op een geïntegreerde en evenwichtige manier aan bod in afgebakende leertrajecten met een vaste structuur: Opbouw, Theorie, Oefenen en Studeren.
Doelgericht
In Lernova geschiedenis omvat elk hoofdstuk een evenwichtige reeks op zich staande leertrajecten, waarbij elk leertraject focust op één of meerdere leerdoelen. In een leertraject zorgen de uitdagende en doelgerichte opdrachten voor een actieve realisatie van eindtermen en leerplandoelen. Leerlingen krijgen daarbij automatisch feedback op maat.
Differentiëren
Lernova stelt de ontwikkeling van elk leerling centraal. Met de sterk uitgewerkte leertrajecten en het ruime aanbod aan onderzoeken en opdrachten kunnen sterke leerlingen zelfstandig aan de slag. De voorkennistrajecten geven je de ideale tool om de (begin)situatie van je leerlingen in te schatten en van daaruit te differentiëren.
Flexibel
Als leerkracht heb je alle vrijheid om te variëren tussen werkvormen. Een onderwijsleergesprek of liever de leerlingen zelfstandig aan de slag met jou als coach? Of een combinatie van beide? Laptops aan de kant en tijd voor klasgesprekken of jouw verhaal als leerkracht? Jij bepaalt wat nodig is voor je leerlingen. Daarnaast voorzien we ook een verstandige mix tussen papier en digitaal via het uitgebreide aanbod aan downloadbare werk- en schrijfopdrachten.
Aanpasbaar
Lernova kan je volledig aanpassen en naar de hand zetten, helemaal op maat van jouw leerlingen en de manier waarop je lesgeeft.