Lernova fysica
Lesinhouden die duidelijk, compleet, up-to-date en visueel aantrekkelijk zijn
Jouw leerlingen ontdekken de nieuwe leerinhoud via een mix van bronnen, oefeningen en kijk- en luisterfragmenten.
De op maat gemaakte multimedia maken deze lesmethodes uniek.
Wij bieden fysica aan voor:
- Lernova fysica is beschikbaar voor het derde tot en met zesde jaar.
- Er zijn lesmethodes voor richtingen met 1 uur en richtingen met 2 uur fysica.
- In de derde graad kiezen we voor graadsmethodes. Zo heb je toegang tot alle lestrajecten van de volledige derde graad.
Waarom kiezen voor Lernova fysica?
Heldere structuur
Alle leerinhouden komen op een geïntegreerde en evenwichtige manier aan bod in afgebakende leertrajecten met een vaste structuur: opbouw, theorie, oefenen en studeren.
Doelgericht
De leerling werkt actief aan het realiseren van de leerdoelen (kennis en vaardigheden) binnen een leertraject/hoofdstuk.
Dynamisch
Integratie van multimediale en interactieve elementen zorgt voor een complete en motiverende leerervaring.
Differentiatie
Haalbare differentiatie met oefeningen op verschillende niveaus en een ruim aanbod aan uitbreiding/verdieping.
Aanpak van Lernova fysica
Doordacht evenwicht papier en digitaal
We zorgen voor een doordacht evenwicht van papier en digitaal. Je Lernova lesmethode gebruik je samen met een map of schrift. Zo leren jouw leerlingen opnieuw écht noteren waar dat nodig is, daar waar het een meerwaarde biedt.
De theorie brengen we samen in één theoriebundel. Je kan het zien als een leerboek of vademecum bij elke Lernova lesmethode. De leerlingen gebruiken die op papier of digitaal.
Heldere structuur
In Lernova fysica komen alle leerinhouden op een geïntegreerde en evenwichtige manier aan bod in afgebakende leertrajecten met een vaste structuur: opbouw, theorie, oefenen en studeren. De leerlingen worden geactiveerd om zelf aan de slag te gaan.
Doelgericht
In Lernova fysica omvat elk hoofdstuk een gevarieerde reeks op zich staande leertrajecten, waarbij elk leertraject focust op het realiseren van één of meerdere leerdoelen. Dit met een mooie afwisseling tussen kenniselementen en onderzoeksvaardigheden. Binnen een leertraject/hoofdstuk zorgen de uitdagende en doelgerichte opdrachten voor een actieve realisatie van eindtermen en leerplandoelen.
Voorkennis activeren en zelfevaluatie
Bij het begin van een nieuw hoofdstuk activeert Lernova fysica de aanwezige voorkennis bij de leerlingen. Elk hoofdstuk sluit af met een 'Test jezelf' waarbij leerlingen zelf kunnen evalueren of ze de leerinhouden voldoende beheersen.
Dynamisch en eigentijds
De leerlingen ontdekken en ervaren de nieuwe leerinhoud via een mix van teksten, afbeeldingen, interactieve oefeningen, presentaties, luister- en kijkfragmenten en beknopte lesvideo’s. De leefwereld van de leerlingen staat daarbij centraal met ruimte voor nieuwe ontdekkingen. Met Lernova breng je de leerinhouden tot leven voor de leerlingen.
Differentiatie en remediëring
Lernova stelt de ontwikkeling van elk leerling centraal. Met de uitbreidingsleertrajecten en het ruime aanbod aan onderzoeken en oefeningen kunnen sterke leerlingen zelfstandig aan de slag. Minder sterke leerlingen kunnen op hun eigen tempo werken, oefeningen steeds opnieuw maken en oplossingen telkens raadplegen.
Met de oefeningen op drie niveaus kunnen leerlingen elk op hun niveau uitgedaagd worden.
Flexibel
Als leerkracht heb je alle vrijheid om te variëren tussen werkvormen. Een onderwijsleergesprek of liever de leerlingen zelfstandig aan de slag met jou als coach? Of een combinatie van beiden? Jij bepaalt wat nodig is voor je leerlingen. Ook een grafische en wetenschappelijke rekenmachine is voorzien in de methode.
Aanpasbaar
Lernova kan je volledig aanpassen en naar de hand zetten, helemaal op maat van jouw leerlingen en de manier waarop je lesgeeft.
Je bepaalt als leerkracht zelf de volgorde waarin je de hoofdstukken behandelt. De uitbreiding- en verdiepingsleerstof wordt duidelijk aangeduid in de leertrajecten.