Bij het oefenen krijgen de leerlingen de mogelijkheid om opnieuw te proberen. Hierdoor halen ze de maximumscore, ook al was hun eerste antwoord foutief.
In de opbouwfase van de les kunnen leerlingen hun antwoord in een vragenset, telkens controleren en eventuele foutjes rechtzetten met de knop 'Probeer opnieuw'.
Klikten ze hierop en werkten ze door tot het juiste antwoord, dan behalen ze alsnog de maximum eindscore.
Zo stimuleren onze auteurs het blijven nadenken in deze opbouwfase van de leerstof.
Zet jij als leerkracht 'opvolgen aan', dan krijg je wel dat eerste foutieve antwoord te zien. Maar voor de totaalscore houden we het maximumresultaat aan.
Niet opnieuw proberen bij 'Test jezelf'-trajecten
In de 'test jezelf' trajecten zit dat anders: daar staat de ‘probeer opnieuw’-knop in de oefeningen uit. Leerlingen controleren zichzelf alsnog, kunnen het juiste antwoord bekijken en krijgen zo waardevolle onmiddellijke feedback. Maar opnieuw proberen staat hier uitgeschakeld.
Hoe voorkom ik dat leerlingen een nieuw antwoord kunnen ingeven?
Dat doe je door
- een eigen versie van het traject te maken;
- ga in bewerkingsmodus en dupliceer je de H5P-oefening;
- pas je eenvoudigweg de gedragsinstelling aan: verwijder het vinkje bij 'Schakel "Opnieuw"-knop in"