Digitalisering Onderwijs
Schrijven leerlingen nog wel voldoende met Lernova?
Leerkrachten die Lernova gebruiken, weten dat ze doordacht digitale keuzes kunnen maken tijdens hun lessen. Dat maakt dat de vraag ‘of leerlingen voldoende schrijven’ eigenlijk niet aan de orde is. Met de lesmethodes van Lernova kies je bewust voor de meerwaarde van typen of schrijven in functie van het doel van de les.
Geen nood aan ‘schrijven om te schrijven’
Woorden of korte teksten overschrijven heeft een toegevoegde waarde: leerlingen verbeteren hun handschrift. De traagheid van het handschrijven vergroot enerzijds de kans dat leerlingen nauwkeurig werken en aandacht besteden aan spelling en grammatica. Een klein stapje vooruit dus om hun spelling te verbeteren.
Anderzijds bereik je met typen een gelijkaardig oefeneffect. Omdat het typen sneller gaat, krijgen leerlingen meer oefenkansen en onmiddellijke automatische feedback. En als jij wil corrigeren of meelezen, dan zijn getypte teksten altijd leesbaar.
Geen verschil in leerresultaat bij typen of schrijven
Steeds meer onderzoeken wijzen erop dat typen net zo krachtig is als schrijven, voor het onthouden. In onze blogpost over notities las je al over de meta-studie van Voyer, Ronis en Byers (2022). Zij concluderen op basis van 77 wetenschappelijke onderzoeken dat er geen enkel verschil is in leerresultaat als leerlingen schrijven of typen.
Een interessant experiment uit Zweden van Bjurestig (2022) toont dat leerlingen die oefenden op de computer meer woorden uit een nieuwe woordenschatrij konden onthouden en herkennen, dan de groep die de woorden schreef. De auteur werpt de hypothese op dat dit mogelijk te maken heeft met de steeds digitaler wordende jeugd en hun gewoonte om te typen. Want Bjurestig (2022) merkte dat bijna al haar proefpersonen een app zoals Quizlet gebruiken om de woorden te memoriseren.
Wil je graag aan de slag gaan met Lernova en de voordelen van digitaal noteren zelf ontdekken? Vraag je gratis toegang aan en maak kennis met alle functionaliteiten.
Schrijven is communiceren
Sommige innovatovenaars verklaarden het schrijven al dood. Volgens hen kwam met de komst van generatieve AI (zoals ChatGPT) een einde aan het creatieve schrijven. Niks is minder waar: als mens willen we nog steeds vlot, ‘on the spot’ en creatief communiceren. Wie zit er te wachten op iemand die voor elk tekstje te rade moet gaan bij een computer?
Schrijfvaardigheid is het vermogen om je in geschreven taal uit te drukken. Leerlingen laten zwoegen op het creëren van inhoud die écht van hen is. Schrijven is een belangrijke vaardigheid waarbij leerlingen hun creativiteit en verbeeldingskracht ontwikkelen. En dat schrijfproces kan digitaal of op papier gebeuren. Laat leerlingen met beide mogelijkheden kennismaken en zelf ontdekken wanneer ze welke drager verkiezen.
Negeer innovatovenaars die het aanleren van schriftelijke communicatievaardigheden al ‘afschrijven’. De komst van generatieve AI (zoals ChatGPT) vermindert het belang van schrijfvaardigheden niet. Net zoals de komst van Google het belang van een goede kennisbasis niet deed afnemen.
De meerwaarde van schrijven doelbewust inzetten
Ja, wij hebben de korte inhoud van deze blogpost even al schrijvend geschetst op een A4’tje. Even krabbelen op een blaadje papier gaat eenvoudigweg sneller.
Maar het uitschrijven deden we al typend. Dankzij de spellingscorrector zorgden we er voor dat onze boodschap niet ontsierd werd door gênante typo’s. En zinnen herformuleren nadat we de tekst een dagje opzij legden, gaat sneller en eenvoudiger in een tekstverwerker. Feedback vragen aan een collega en samenwerken aan een tekst zou zelfs onbegonnen werk zijn met handgeschreven blaadjes.
Dankzij het typen zijn we gefocust op onze doelstelling: onze boodschap al ‘schrijvend’ overbrengen.
Ook voor het aanleren van woordenschat heeft typen voordelen. Interactieve oefeningen corrigeren automatisch. Zelfs het kleinste foutje ontsnapt niet aan het digitale oog van de interactieve oefening. Zo voorkom je dat leerlingen per ongeluk foutgeschreven woorden inslijpen.
Schrijven, typen én overschrijven
Om schrijfvaardigheid te ontwikkelen, is het belangrijk dat leerlingen schrijven op papier, typen én overschrijven. Het is geen ‘of’-verhaal, maar een ‘en’-verhaal. Leerlingen moeten bijvoorbeeld notities leren nemen, een samenvatting maken, antwoorden op open vragen schrijven, een essay of verhaal schrijven en daar heb je een leerkracht voor nodig die de leerlingen uitdaagt en verplicht om te schrijven!
De leerkracht zit aan het stuur en laat leerlingen kennismaken met digitaal of op papier notities nemen, open vragen beantwoorden in het platform, maar ook teksten schrijven op papier … Kortom, een scala aan mogelijkheden waarbij je leerlingen optimaal kunt voorbereiden op het hoger onderwijs en het echte leven. Lernova ondersteunt je optimaal bij die doelstelling.
Wil je graag aan de slag gaan met Lernova en de voordelen van digitaal noteren zelf ontdekken? Vraag je gratis toegang aan en maak kennis met alle functionaliteiten.
Bronnen:
- Bjurestig, S. (2022). Effects of Handwriting vs. Typing on the Performance of Pupils in Secondary Education.
- Voyer, D., Ronis, S. T., & Byers, N. (2022). The effect of notetaking method on academic performance: A systematic review and meta-analysis. Contemporary Educational Psychology