Onderzoek van itec (KU Leuven) bij meer dan 250 leerkrachten toont een gunstig effect van het gebruik van de lesmethodes
bij leerlingen en henzelf. Leerkrachten vinden dat leerlingen sneller leren, actiever aan de slag gaan met de leerstof, meer op maat kunnen werken en zelfs betere leerprestaties hebben. Hoe langer leerkrachten met Lernova aan de slag zijn, hoe positiever hun perceptie.
Onderzoek na onderzoek toont een dalende trend in de leerprestaties van onze jongeren. Maar misschien is er wel licht aan het einde van de tunnel. Tommy Opgenhaffen, coördinator onderwijsontwikkeling en digitaal leren bij Arteveldehogeschool Gent verklaart: “Ik ben ervan overtuigd dat het digitale verhaal extra kansen biedt voor ons onderwijs. Met digitaal onderwijs creëer je plaats- en tijdsonafhankelijk leren, tijdens en buiten je les. Differentiëren wordt makkelijker. Want je stelt lesmateriaal overzichtelijk samen op maat van de noden van je leerlingen. Digitaal lesmateriaal biedt de leerkracht een zekere vrijheid. Met een leerwerkboek zit je vast. Al is het sowieso een en-en-verhaal, papier en digitaal lesmateriaal zijn complementair, je vertrekt uiteindelijk vanuit je leerdoelen.”
Itec, een imec onderzoeksgroep aan KU Leuven die onderzoek doet naar het gebruik van technologie in de klas, voerde een onderzoek uit in opdracht van educatieve uitgeverij Lernova bij leerkrachten in het secundair onderwijs die hiermee aan de slag zijn. Zowel leerkrachten die al in 2020 volledig de digitale kaart trokken als leerkrachten die dat nog maar net doen werden bevraagd.
Het meest aangehaalde voordeel is dat Lernova het mogelijk maakt om alle verschillen in een klasgroep beter op te vangen en onderwijs op maat aan te bieden. 96% van de leerkrachten die al ruime tijd met Lernova werkt, geeft aan dat leerlingen meer oefeningen op maat kunnen maken. 87% zegt dat hun leerlingen beter op eigen tempo de les kunnen volgen. 78% vindt dat ze als leerkracht beter individuele hulp kunnen bieden aan hun leerlingen. Bij leerkrachten die er nog maar net mee werken is dit respectievelijk 76%, 75% en 58%. Voor onderwijsexpert Tommy Opgenhaffen ligt daar bijzonder veel waarde voor de leerkrachten: “Learning analytics zijn zonder twijfel dé toegevoegde waarde van een digitale methode. Je kan er zowel summatief als formatief mee evalueren. Wie zit waar binnen mijn les en zijn mijn leerlingen actief bezig? Ook meteen na afloop van je les krijg je een beeld van je klasgroep: wat begrijpen de leerlingen goed? Waar lopen ze nog vast? Dat is een enorme troef.”
Leerlingen die met z’n allen passief achteroverleunend naar de leerkracht luisteren, het lijkt toch minstens deels verleden tijd met de introductie van digitale leermiddelen. Van leerlingen wordt in te volgen interactieve leerpaden verwacht dat ze zelf actief aan de slag gaan met de leerstof. 78% van zowel de ervaren als minder ervaren digitale leerkrachten geeft aan dat leerlingen actiever betrokken zijn in het proces. Daarbovenop geeft 91% aan dat ze hun leerstof en les ook aanschouwelijker en interactiever kunnen maken dankzij Lernova. Bij minder digitaal ervaren leerkrachten is dat nog 77%.
Scholen, en dan vooral de wel aanwezige leerkrachten, kreunen vandaag nog steeds onder een bijzonder groot lerarentekort. Dit onderzoek geeft indicaties van een verhoogde productiviteit en het sneller tot kennisverwerving komen bij de leerlingen dankzij het werken met Lernova. Daarnaast geeft 81% van de leerkrachten ook aan dat het plezanter lesgeven wordt. Ze worden als het ware bijgestaan door een persoonlijke assistent en kunnen individueel impact realiseren bij elke leerling. Managing Director van educatieve uitgeverij Lernova Cedric Koslowski pleit voor bewustwording: “We willen leerkrachten niet vervangen, dat zou absurd zijn, het zijn net zij die het verschil maken. Maar stel je als leerkracht voor dat je kan focussen op de zaken waar jij sterk in bent en onze lesmethodes een aantal ondersteunende elementen op zich laten nemen. Dan heb je juist veel meer het stuur in handen van hoe jij je kostbare tijd wil investeren in functie van je leerlingen naar een hoger niveau te brengen.”
In het onderzoek zit een opvallend verschil in de perceptie van leerkrachten die nog maar net met Lernova aan de slag zijn tegenover degene die de lesmethodes al langer dan een jaar hanteren. Met name hoe ze kijken naar de evolutie van de leerprestaties van hun leerlingen. Terwijl tijdens het eerste jaar gebruik nog 42% aangeeft dat volgens hen de prestaties van de leerlingen verbeteren (33% neutraal), is dat bij gebruikers in hun tweede jaar al gegroeid tot 70% (9% neutraal). Tommy Opgenhaffen duidt op een leerlijn bij de leerkrachten: “Leerkrachten moeten ook zelf vertrouwd geraken met de finesse van hun Lernova lesmethode, daarvoor is een extra inspanning nodig in het begin. Eens je daarin geroutineerd bent, pluk je er zeker de vruchten van. Wees dus mild voor jezelf, start klein en gooi niet meteen je volledige lesaanpak om. Een leerlijn digitaal lesgeven uittekenen voor jezelf en je team kan zeker helpen.”