Digitalisering Onderwijs
Hoe leer je leerlingen digitaal noteren als studeerstrategie?
In onze doordachte lesmethodes wordt de lesinhoud met kwaliteitsvolle multimedia-elementen ondersteund. De interactieve oefeningen geven leerlingen eindeloze oefenkansen, maar uiteindelijk moet er ook gestudeerd worden. Dat proces ondersteunen we nu met digitaal noteren in alle fasen van het leerproces, want notities zijn hét startpunt van studeren.
In onderstaande video en artikel vertelt product owner Bram Faems waarom digitale notities zo’n krachtig element zijn in het studieproces voor leerlingen. Lees ook zeker het artikel voor nog meer duiding en wetenschappelijke bronnen.
Waarom digitaal noteren?
Lernova is meer dan een digitaal alternatief voor traditionele leerboeken. Ons gebruiksvriendelijk platform versterkt het effect van effectieve didactiek, zodat leerlingen meetbare vooruitgang boeken.
Digitaal noteren is een uitstekend voorbeeld van technologie die een meerwaarde creëert in het leerproces.
Notities nemen is de eerste stap in het studeerproces
Elke leerkracht herkent de meerwaarde van eigen aantekeningen in de les.
Met notities kunnen leerlingen:
- aanstippen wat de leerkracht belangrijk vindt;
- nuancering of aanvullingen toevoegen;
- voorbeeldvragen noteren;
- eigen geheugensteuntjes bijhouden.
In de wetenschappelijke literatuur wordt soms het onderscheid gemaakt tussen generatieve en niet-generatieve notities.
Onderzoekers Mueller en Oppenheimer geven aan dat het letterlijk overnemen van wat wordt gezegd niet gezien kan worden als 'actieve verwerking'. Het verbinden van inhoud en begrippen én het noteren van verbanden maakt noteren krachtig.
Goede notities hebben een positief effect op de hersenwerking:
- ze verlagen de cognitieve belasting omdat de notitie dienst doet als een extern geheugen;
- ze classificeren informatie voor later gebruik;
- ze helpen nieuwe informatie aan gekende informatie te verbinden;
- ze vormen een kapstok die helpt om de lesinhoud opnieuw op te halen uit het geheugen.
Notities helpen om de cognitieve belasting te verlagen tijdens de les, en helpen verbanden op te halen bij het studeren.
Wil je graag aan de slag gaan met Lernova en de voordelen van digitaal noteren zelf ontdekken? Vraag je gratis toegang aan en maak kennis met alle functionaliteiten in.
Nadelen van handgeschreven notities
Met pen en papier werken, dat heeft natuurlijk iets. Maar noteren op papier heeft een aantal nadelen:
notities staan op een los blad of schriftje, weg van de inhoud of uit de 'flow' van een les; | |
losse notities of schriftjes durven verloren te gaan en voor notities in de kantlijn van een werkboek is altijd nét te weinig plaats; | |
handgeschreven notities zijn niet altijd leesbaar; | |
schrijven gaat relatief traag wat het lestempo volgen bemoeilijkt; | |
als leerkracht is het een onhaalbare administratieve klus om alle notities van alle leerlingen die je wil opvolgen in te kijken. |
Effectiviteit verhogen door digitaal noteren
Met digitaal noteren in Lernova behouden we de sterktes en vonden we oplossingen voor de problemen met handgeschreven notities.
- Leerlingen nemen tijdens de les notities in hun Lernova lesmethode: notities blijven bewaard op de juiste plaats vlakbij de inhoud.
- Leerlingen hoeven geen blad en pen te zoeken, omdat noteren geïntegreerd zit in hun Lernova lesmethode.
- Digitale notities kunnen nooit verloren raken.
- Digitale notities zijn snel aangemaakt en altijd leesbaar.
- Er is onbeperkt plaats om te blijven noteren.
- Als leerkracht kan je meekijken bij wat leerlingen noteren zodat je hen in enkele klikken kan opvolgen.
- Leerlingen die een voorkeur hebben voor papieren notities om te studeren kunnen ze downloaden en printen.
Leerlingen nemen notities tijdens de les, vlak bij de inhoud en zonder de methode te moeten verlaten.
De handschriftmythe doorprikt
Verouderd onderzoek gaf aan dat handgeschreven notities zorgen voor beter memoriseren dan getypte notities. Vandaag bevestigen onderzoekers dat die stelling voorbijgestreefd is. Handgeschreven of getypte notities, dat doet er niet toe. Morehead, Dunlosky en Rawson (2014) maken in hun wetenschappelijke paper komaf met het idee dat de pen machtiger is dan het keyboard. Na de fase van studeren is er geen verschil tussen de toetsscores van leerlingen die noteerden met de hand (longhand), op een laptop of schrijftablet (eWriter).
Voyer, Ronis en Byers (2022) bekeken de resultaten van maar liefst 77 onderzoeken en concludeerden dat er geen verschil is tussen noteerwijze en leerresultaat.
Uiteraard blijven wetenschappers de verschillen onderzoeken. Met de kennis van vandaag is er dus geen enkele reden om digitaal noteren als minderwaardig te beschouwen.
Wat telt is het activeren van de hersenen van leerlingen én jouw begeleiding als leerkracht. Dat doe je door activerende denkvragen te stellen en de leerlingen te begeleiden in het proces van noteren. Leerlingen moeten notities leren maken die meer zijn dan een neerslag van wat je zegt. De notities moeten hen voorbereiden op de studeerfase.
Aandachtspunten worden sterktes
Doordacht digitaal betekent ook: de wetenschap induiken om eventuele aandachtspunten bij digitaal noteren te ontdekken. Wetenschappers waarschuwen enerzijds voor afleiding tijdens de les door de introductie van een laptop. Anderzijds geven ze aan dat typen minder flexibel is dan tekenen op papier.
Voeg notities uit een app of op papier toe aan je digitale notities
De teksteditor waarmee je in Lernova notities neemt, houden we bewust eenvoudig. Zo verliezen leerlingen zich niet in vrolijke kleurtjes en gekke afbeeldingen. We voorzien bijlagen bij de notities zodat leerlingen voldoende flexibiliteit hebben om verbanden te visualiseren. Wie liever tekent op papier of een mindmap in een digitale tool gebruikt, zal die in enkele klikken kunnen toevoegen (deze functie is beschikbaar tijdens het schooljaar 2023-2024).
Afleiding voorkomen door integratie in Lernova
Onderzoek (Siegel J., 2023) wijst op het risico van afleiding bij digitaal noteren. Hij refereert in de studie naar studenten in een aula die notities nemen bij een hoorcollege. Gelukkig anticipeerde Lernova daarop door het noteren in te bouwen als een tool in hun Lernova lesmethode. Leerlingen hoeven dus nooit een ander tabblad te openen dan dat van hun methode. Jij als leerkracht ziet bovendien in één blik wie meerdere browservensters heeft open staan.
Wil je graag aan de slag gaan met Lernova en de voordelen van digitaal noteren zelf ontdekken? Vraag je gratis toegang aan en maak kennis met alle functionaliteiten.
Bronnen:
- Siegel, J. (2023). Pen and paper or computerized notetaking? L2 English students’ views and habits. Computers and Education Open, 4, 100120.
- Morehead, K., Dunlosky, J., & Rawson, K. A. (2019). How much mightier is the pen than the keyboard for note-taking? A replication and extension of Mueller and Oppenheimer (2014). Educational Psychology Review, 31(3), 753-780.
- Voyer, D., Ronis, S. T., & Byers, N. (2022). The effect of notetaking method on academic performance: A systematic review and meta-analysis. Contemporary Educational Psychology, 68, 102025.