Maakt artificiële intelligentie straks het huiswerk van je leerlingen?

Share

Bram Faems, de Product Owner van Lernova, toont je vijf dingen die je moet weten over artificiële intelligentie en hoe Lernova je handvaten geeft om aan de slag te gaan met AI. Zo weet ook jij wat AI betekent voor je lessen, je lesvoorbereiding en je huiswerk.  

Wat is generatieve AI zoals ChatGPT?

Artificiële Intelligentie heeft een grote impact op onze economie, maatschappij en ons dagelijks leven. Onder andere zoekmachines, weersvoorspellingen en spraakassistenten gebruiken AI-algoritmes en -modellen. Het gebruik van AI in het onderwijs komt met generatieve AI in een heuse stroomversnelling. Generatieve AI is een vorm van kunstmatige intelligentie voor het creëren van teksten, beelden, muziek en zelfs video. ChatGPT past die AI- technologie toe in een chatbot waarmee je conversaties kan voeren die sterk lijken op menselijke interactie.
 
Daarvoor gebruikt OpenAI — het bedrijf achter ChatGPT — Natural Language Processing-technologie. Die technologie herkent en verwerkt de woorden in je vraag en antwoordt met woorden die het best passen bij jouw vraag. Dus al lijkt het zo: de chatbot zoekt geen informatie op en heeft geen enkel idee van de
 juistheid ervan. 

ChatGPT heeft de technologie gratis beschikbaar gemaakt. De kwaliteit van de chatbot is hoog. Het lijkt echt of je met een mens praat en de resultaten zijn meestal accuraat. 

Maar niet altijd. Zo antwoordde ChatGPT dat Albert I omkwam in een bootongeluk op 17 februari 1934. Alhoewel de datum juist geassocieerd werd met mijn vraag, koos de chatbot een foute oorzaak.

Screenshot chatGPT-1

Wordt generatieve AI een game-changer voor huiswerk?

Uiteraard ontdekten jouw leerlingen ChatGPT al. TikTok staat vol met filmpjes over hoe je ChatGPT je huiswerk kan laten maken. Creatieve schrijfopdrachten zoals "Bedenk een verhaal of een gedicht over … " zijn in enkele seconden gegenereerd. Ook een korte verhandeling schrijven over een bepaald onderwerp lukt in een vingerknip. 

Na een korte correctieronde zijn de resultaten van de chatbot nauwelijks te onderscheiden van die van de beste leerlingen uit je klas. Aangezien elke tekst van de chatbot uniek is, zijn de huidige plagiaatcheckers nog niet in staat om met AI gegenereerde teksten te ontdekken. 

OpenAI belooft trouwens dat ze in de toekomst de resultaten van een vingerafdruk zullen voorzien. Een geheime versleuteling in de resultaten die plagiaatcontrole mogelijk moet maken.

 

Kun je een AI-tekst herkennen?

Het korte antwoord: moeilijk. Er zijn wel aanwijzingen die je op weg helpen.

  • Teksten gegenereerd met AI hebben geen (echte) bron

    Voor feitelijke teksten kan je bronvermeldingen vragen aan je leerlingen en die controleren. Aangezien ChatGPT werkt op basis van woordassociatie en niet op basis van opzoekwerk heeft ChatGPT (nog) geen bronvermelding. Soms fantaseert de chatbot fictieve sites of wetenschappelijke papers als bron.

  • Spelfouten en grammaticale fouten

    ChatGPT schrijft niet foutloos. Sommige zinnen zijn krom en bevatten rare spelfouten.

  • Te algemene en weinig onderscheidende ‘creativiteit’

    Voor echt creatieve resultaten moet je ChatGPT de juiste vragen stellen. De eerste antwoorden zijn vaak heel algemeen en repetitief. Ruik dus onraad wanneer je opvallende gelijkenissen tussen de schrijfresultaten van leerlingen ziet.

 

Hoe kan je ChatGPT zinvol gebruiken als leerkracht?

De mogelijkheden van generatieve AI leer je het beste kennen door het zelf te gebruiken. Deze zaken kan je gratis proberen in de chatbot.

 

Vraag inspiratie

Vraag ChatGPT om extra ideeën te laten genereren voor de start van een les: “Geef me een creatieve manier om een les over … te starten”, levert vaak leuke ideeën op. Zo wordt de chatbot een partner om jouw ervaring als leerkracht aan te vullen.  

 

Ontwikkel evaluatie-rubrics

ChatGPT is een uitstekende hulp om evaluatie-rubrics te maken. Je krijgt ondersteuning om evaluatiecriteria per beheersingsniveau te bepalen. Na wat schaven heb je een prima evaluatieschema om leerlingen vooraf te laten weten waarop jij zal evalueren. 

Open AI ChatGPT voor het onderwijs rubric

Zet feedback om naar concrete tips

Concrete tips geven om leerprestaties te verbeteren is tijdrovend. Maar ChatGPT geeft verbazend goede ondersteuning. De antwoorden zijn niet perfect, maar bieden een sterk startpunt.

Vraag je bijvoorbeeld "Geef motiverende feedback aan een student in drie duidelijke tips, om vaker en met meer nauwkeurigheid de definities te studeren."

Dan geeft ChatGPT deze tips:

  1. Maak een studieplan en houd je eraan. Stel specifieke doelen voor jezelf, zoals het leren van een bepaald aantal definities per dag of per week, en houd je eraan. Dit helpt je om gericht te studeren en zorgt ervoor dat je op schema blijft.

  2. Maak gebruik van verschillende studiemethoden. Probeer bijvoorbeeld flashcards te maken, de definities hardop te zeggen of te onthouden, of ze in gesprekken met anderen toe te passen. Dit helpt om de informatie op verschillende manieren te verwerken en te onthouden.

  3. Beloon jezelf voor een gedane inspanning. Stel jezelf kleine doelen en beloon jezelf wanneer je deze behaalt, bijvoorbeeld met een lekkernij of een activiteit die je leuk vindt. Dit helpt om gemotiveerd te blijven en geeft een positief gevoel wanneer je vooruitgang boekt.

Gebruik Dall-E of andere generatieve AI om afbeeldingen te maken

Er bestaan ook AI-modellen die afbeeldingen genereren. Onderstaande afbeelding van een futuristisch uitziende klas werd met één instructie gegenereerd door Dall-E. Deze tool komt ook van OpenAI, het bedrijf achter ChatGPT. 

 

Een futuristische klas, beeld gemaakt met Dall-E

 

Samen met je leerlingen aan de slag met ChatGPT

Leerlingen hebben ondertussen vast gehoord van ChatGPT. Toon dat jij ook gewaarschuwd bent en wijs hen op hun verantwoordelijkheid. Op zich is ChatGPT maar een extra manier waarop ze kunnen valsspelen naast de bestaande vertaalwebsites en het opzoeken op het internet.

 


4. Lernova Eens leerlingen begrijpen hoe tools als ChatGPT werken, hebben ze meer inzicht in het belang van het controleren van informatie en een goede bronvermelding. 
Om jou bij die uitleg te helpen publiceren we in maart een leertraject over AI. Is je school klant of heb je een proefproject aangevraagd? Dan krijg je gratis toegang

IK PROBEER NU


 

Artificiële intelligentie voor adaptieve leermiddelen

De focus van generatieve AI is het creëren van inhoud, maar de mogelijkheden in het onderwijs zijn groter dan dat. In het onderwijs worden AI-algoritmes gebruikt om leerdata te analyseren en gepersonaliseerde leerpaden voor te stellen aan de leerkrachten en leerlingen. Vergelijk het met Netflix die je series voorschotelt op basis van je kijkgedrag.

Digitale Methode onderzoekt hoe dergelijke algoritmes jouw taak als leraar kunnen verlichten. Denk maar aan het uitlichten van leerlingen die het even moeilijk hebben of net té gemakkelijk door de leerstof gaan. 

Daarom namen we deel aan het project AIDA: AI Driven e-Assessment.

 

imec-logo

 

Ben je benieuwd naar de resultaten uit dat onderzoek en wil je de laatste evoluties horen van toppers uit het veld van AI en onderwijs? Kom naar het gratis slotevent van AIDA op 13 februari 2023 om 14:00 in Zaventem.

 

Wil je weten hoe eductieve uitgeverij Lernova learning analytics gebruikt?

Vandaag al tonen we leerdata en hebben we tal van nieuwe ontwikkelingen klaar staan. Die zie je voor het eerst tijdens de vakspecifieke sessies.

 

Vakspecifieke sessies

 

Meer weten?